1 M + 4 VGeplaatst door Oberon I van Mechelen ma, maart 03, 2014 15:46:50MARC
SMET
Rigessel 126.
3111 Wezemaal
016/58.05.50
marcsmet@hotmail.com
http://www.marcsmet.be
DANSEN, OP DE HEUVELS VAN DE STAD
Dansen op de
heuvels van de stad
Is dromen...
Met achter mij
het warme land...
Vol bloemen en
geurend koren en zinnelijke lust.
Met achter mij
de zee...
Die eeuwig
kabbelt in een eindeloze rust.
Maar voor mij
die grote stad...
Vol met rook en
blauwe neonlampen...
Verstikkende
rook die mijn dromen versmacht...
Ijzige rook die
mijn gevoelens bevriest.
Dansen op de
heuvels van de stad...
Is dromen...
Ondanks
alles...
Marc
Genre:
Toneelspel
Bezetting: 4
Dames en 1 Heer
Vrouw 1 - bomma
- Rozeke
Vrouw 2 -
moeder - mama
Vrouw 3 - vrouw
- Rita
Vrouw 4 -
vriendin - Laura
Man - Roland
Korte inhoud
Het stuk
bestaat uit twee delen:
- Deel 1 voor
de pauze:"De stank van de dood"
- Deel 2 na de
pauze:"De geur van naakte vrouwen"
In "De
stank van de dood" maken we kennis met vier vrouwen. Ze vertellen hun
leven of toch een deel ervan. Het zijn flarden, stukjes van een puzzel die ons
moeten toelaten hen een beetje te begrijpen.
Is er een
verband tussen deze vrouwen? Is er een link tussen deze vrouwen? Wie zal het
zeggen?
Feit is dat
de"eenzaamheid"als een donkere wolk over hun leven schuift.
In "De
geur van naakte vrouwen" vertelt Roland een soort verhaal of wat het ook
is. Dit verhaal zien we ook, in stukken en brokken. Hierin neemt Roland zelf
een belangrijke plaats in.
Alles loopt
bijna naadloos in elkaar over waarbij er dikwijls wordt geswitcht tussen
"het verhaal" en "de rest".
De vrouwen in
het verhaal zijn de vrouwen uit deel 1. Zij zijn ook allen tragische figuren.
Ze zijn als het ware gehuld in mist; ze dragen ieder voor zich hun eigen
mysterie. Toch werd in deel 1 een tipje van de sluier opgelicht en vallen een
aantal puzzelstukjes in mekaar.
Uiteindelijk
verdwijnt het tijdsbesef... de perceptie van de realiteit.
Alles wat
overblijft zijn dromen, illusies, frustraties, obsessies, eenzaamheid,
verlangen, seks, onderdrukking en dood. De uiteindelijke interpretatie van het
stuk wordt heel bewust overgelaten aan het publiek. Hierbij blijven tal van
mogelijkheden over.
Opmerking
"De geur
van naakte vrouwen" bestaat als eenakter en is als dusdanig ook uitgegeven
bij Toneelfonds J. Janssens. Deel 2 kan dus perfect als eenakter gebracht
worden. Voor deel 1 ligt het misschien iets moeilijker.
Hoe dan ook
hebben beide delen mekaar nodig: ze vullen mekaar aan, ze versterken mekaar, ze
geven mekaar een extra dimensie.
Decor
Wij zouden
opteren voor een sober decor. Het hoeft helemaal niet realistisch te zijn.
Belangrijk is
een bepaalde sfeer op te roepen.
Veel
mogelijkheden voor scenograaf en decorbouwer
1 M + 4 VGeplaatst door Oberon I van Mechelen ma, februari 17, 2014 13:01:15DE GEUR VAN
NAAKTE VROUWEN
Genre
Toneelspel - Eenakter
Korte
inhoud
Roland praat tegen het publiek. Daarbij vertelt
hij een soort verhaal of wat het ook is. Dit verhaal zien we ook, in flarden,
in stukken en brokken. Hierin neemt Roland zelf een heel belangrijke plaats in.
Alles loopt bijna naadloos in elkaar over, waarbij er dikwijls geswitcht wordt
tussen het verhaal en de rest. De vrouwen in het verhaal zijn ook allen
tragische figuren. Ze zijn als het ware gehuld in mist... ze dragen ieder voor
zich hun eigen mysterie. Uiteindelijk verdwijnt het tijdsbesef... de perceptie
van de realiteit. Alles wat overblijft zijn dromen, illusies, frustraties,
obsessies, eenzaamheid, verlangen, seks, onderdrukking en dood. De
uiteindelijke interpretatie van het stuk wordt heel bewust aan het publiek
overgelaten. Hierbij blijven tal van mogelijkheden over.
Bezetting
4 dames en 1 heer
Personages
ROLAND: 50 - jarige, eenzame man
VROUW 1 - BOMMA
VROUW 2 - MAMA
VROUW 3 - ECHTGENOTE
VROUW 4 - LAURA
Decor
Het decor kan het beste heel sober gehouden
worden. In het midden een vrij lange rechthoekige tafel met twee stoelen. Links
een sofa met salontafeltje. Eventueel een kastje. Afwerking naar keuze.
MARC SMET
Rigessel 126.
3111 Wezemaal
016/58.05.50
marcsmet@hotmail.com
http://www.marcsmet.be
1 M + 4 VGeplaatst door Oberon I van Mechelen zo, februari 16, 2014 14:45:07DANSEN, OP DE HEUVELS VAN DE STAD
Dansen op de heuvels van de stad
Is dromen...
Met achter mij het warme land...
Vol bloemen en geurend koren en zinnelijke lust.
Met achter mij de zee...
Die eeuwig kabbelt in een eindeloze rust.
Maar voor mij die grote stad...
Vol met rook en blauwe neonlampen...
Verstikkende rook die mijn dromen versmacht...
Ijzige rook die mijn gevoelens bevriest.
Dansen op de heuvels van de stad...
Is dromen...
Ondanks alles...
Marc
Genre: Toneelspel
Bezetting: 4 Dames en 1 Heer
Vrouw 1 - bomma - Rozeke
Vrouw 2 - moeder - mama
Vrouw 3 - vrouw - Rita
Vrouw 4 - vriendin - Laura
Man - Roland
Korte inhoud
Het stuk bestaat uit twee delen:
- Deel 1 voor de pauze:"De stank van de dood"
- Deel 2 na de pauze:"De geur van naakte vrouwen"
In "De stank van de dood" maken we kennis met vier vrouwen. Ze vertellen hun leven of toch een deel ervan. Het zijn flarden, stukjes van een puzzel die ons moeten toelaten hen een beetje te begrijpen.
Is er een verband tussen deze vrouwen? Is er een link tussen deze vrouwen? Wie zal het zeggen?
Feit is dat de"eenzaamheid"als een donkere wolk over hun leven schuift.
In "De geur van naakte vrouwen" vertelt Roland een soort verhaal of wat het ook is. Dit verhaal zien we ook, in stukken en brokken. Hierin neemt Roland zelf een belangrijke plaats in.
Alles loopt bijna naadloos in elkaar over waarbij er dikwijls wordt geswitcht tussen "het verhaal" en "de rest".
De vrouwen in het verhaal zijn de vrouwen uit deel 1. Zij zijn ook allen tragische figuren. Ze zijn als het ware gehuld in mist; ze dragen ieder voor zich hun eigen mysterie. Toch werd in deel 1 een tipje van de sluier opgelicht en vallen een aantal puzzelstukjes in mekaar.
Uiteindelijk verdwijnt het tijdsbesef... de perceptie van de realiteit.
Alles wat overblijft zijn dromen, illusies, frustraties, obsessies, eenzaamheid, verlangen, seks, onderdrukking en dood. De uiteindelijke interpretatie van het stuk wordt heel bewust overgelaten aan het publiek. Hierbij blijven tal van mogelijkheden over.
Opmerking
"De geur van naakte vrouwen" bestaat als eenakter en is als dusdanig ook uitgegeven bij Toneelfonds J. Janssens. Deel 2 kan dus perfect als eenakter gebracht worden. Voor deel 1 ligt het misschien iets moeilijker.
Hoe dan ook hebben beide delen mekaar nodig: ze vullen mekaar aan, ze versterken mekaar, ze geven mekaar een extra dimensie.
Decor
Wij zouden opteren voor een sober decor. Het hoeft helemaal niet realistisch te zijn.
Belangrijk is een bepaalde sfeer op te roepen.
Veel mogelijkheden voor scenograaf en decorbouwer
Choose image for share content |
---|
|