Blog. Amateurtoneel.be

Blog. Amateurtoneel.be

WELKOM op het blog over amateurtoneel

Beste toneelliefhebber,
Hier kunnen voortaan auteurs hun nieuwe Nederlandstalige toneelstukken (vanaf 2013) via een leesfiche voorstellen aan al wie belangstelling heeft. Iedere auteur is welkom. Voor vragen neem contact met Oberon@amateurtoneel.be


START - EIGEN STUKKEN - PALMARES - WEETJES, IDEETJES EN LINKS- BLOG

PATRICK BERNAUW

Bernauw PatrickGeplaatst door Goovaerts Raymond di, juni 14, 2016 10:52:57


MOLIÈRE EN HET MASKER (PATRICK BERNAUW)

VERHAAL:

Was de grote toneelauteur en acteur Molière ook de Man met het IJzeren Masker? Hij stierf op de scène, tijdens een opvoering van zijn stuk De Ingebeelde Zieke. Is het mogelijk dat hij vergiftigd werd, en slechts schijndood was? Omdat hij het in een volgende stuk over een enorm schandaal wilde hebben, waarin de maîtresse van Lodewijk XIV, madame de Montespan, verwikkeld was? In dit stuk spelen de Man met het IJzeren Masker en zijn bewakers niet alleen, volgens de principes van de Commedia dell’Arte, het levensverhaal van Molière, maar leggen zij ook een verhaal van passionele intriges en zwarte missen bloot, in scènes die nu eens macaber, dan weer komisch of poëtisch zijn.

ROLVERDELING: 3M – 1V

Molière - de Man met het Masker. Een man van alle leeftijden. Een ‘Arlecchino’.

Colombina & Colomba. De ‘duifjes’ van Molière. Twee frisse jonge meisjes, eventueel zijn ‘meiden’. Ook twee commedia dell’arte figuren.

Pantalone. Een soldaat van de wacht die graag kapitein van de wacht wil worden en alvast een nieuwe broek heeft gekocht. Hij is verliefd op Colombina, maar zij ziet meer in Molière.

Dottore. Ook een soldaat van de wacht die graag geneesheer wil worden en alvast heel hard studeert, maar jammer genoeg niet de hersenen bezit om zijn droom ooit te verwezenlijken. Hij is verliefd op Colomba, maar ook zij ziet meer in Molière.

DECOR:

De achterwand stelt een kerker in de Parijse Bastille-gevangenis voor, 1703. Het is echter een luxueuze kerker: met bed, tafel en twee stoelen, kleerkast. Door een getralied raam valt licht naar binnen.

De zijwanden bestaan uit toneeldoeken, eventueel beprikt met portretten (schilderijen) van Molière, Armande, Madeleine, Baron, Lodewijk XIV, madame de Montespan, enz. Zij worden naar believen belicht. Op de zijwanden hangen eveneens affiches van toneelstukken van Molière.

Er is een ruim voortoneel beschikbaar, iets lager gelegen dan de kerker.

Aangezien alle theater in het algemeen ‘een illusie’ wordt genoemd en dit stuk in het bijzonder een ‘verbeelding’, hoeft men zich wat aankleding van het decor en gebruikte portretten betreft geen zorgen te maken over historische werkelijkheid of realiteitsgehalte.

OPVOERINGSRECHT:

Schriftelijke toelating van vzw de Scriptomanen, p/a Patrick Bernauw, Brusselbaan 296, 9320 Erembodegem (mailto:patrick.bernauw@skynet.be– telfax 053/783010) en betaling van auteursrechten aan SABAM.

-----------------------------------------------

ZOTTE CHARLOTTE (PATRICK BERNAUW)

Gebaseerd op de monoloog La Comédie Française, die bekroond werd met de Provinciale Paul de Mont Prijs voor Toneel 1994. Later werd dit toneelstuk herwerkt tot een roman, door Patrick Bernauw & Guy Didelez, als De Keizerin van Mexico (Davidsfonds-Infodok, 1999), verkrijgbaar als ebook: http://www.smashwords.com/books/view/268925?ref=patrickbernauw

VERHAAL: Charlotte, de dochter van Leopold I, huwt op jonge leeftijd met Maximiliaan van Oostenrijk. In 1860 krijgt hij de keizerskroon van Mexico aangeboden. Kort daarna ontvlamt een burgeroorlog, wordt hij gefusilleerd... en Charlotte krankzinnig. Of toch niet? Want waarom sluit het Belgische koningshuis haar eigenlijk op, voor de rest van haar leven, in het kasteel van Boechout, bij Meise?

Het stuk speelt zich af in 1927 en, in terugblik: vanaf ca. 1860. Kostuums net als decorelementen en rekwisieten zijn gestileerde reminiscenties aan deze periode. Net zoals de muziek die in het stuk gebruikt wordt, líjken zij alleen maar op het historische origineel, zijn zij er vervormde echo’s van.

DECOR: De achterwand wordt bijna geheel in beslag genomen door een monumentale kleerkast met doorzichtige (toneel)gordijnen in plaats van deuren – doorzichtig omdat hierop de mogelijkheid moet bestaan een schaduwspel op te voeren. Schuin links voor deze kleerkast, op het podium, bevindt zich een piano. Schuin rechts, steeds op dezelfde plaats, zullen allerlei attributen geplaatst worden. Naar de ruimte op het podium, begrensd door de kleerkast, de piano en de plaats voor de attributen, zal in de tekst verwezen worden als naar ‘het speelvlak’. Vóór het podium, eventueel iets lager, op een soort voortoneel, bevindt zich links ten opzichte van de piano een bed op wieltjes. Schuin rechts op dit voortoneel staat een stoel.

ROLVERDELING: 4M 4V

De stokoude ‘Zotte Charlotte’, ex-Keizerin van Mexico.

De ‘Jonge Charlotte’, haar meer dan een halve eeuw jongere versie.

Maxime Weygand, een generaal van het Franse leger, zestig jaar: de zoon die zij volgens de historici nooit zou gehad hebben.

Maximiliaan van Oostenrijk, haar echtgenoot.

De Mexicaan, tevens pianist.

Mathilde, haar gezelschapsdame.

Een meid, die ook alle vrouwelijke nevenrollen voor haar rekening neemt.

Een knecht, die ook alle mannelijke nevenrollen voor zijn rekening neemt.

RECHTEN:

Schriftelijke toelating van vzw de Scriptomanen, p/a Patrick Bernauw, Brusselbaan 296, 9320 Erembodegem (mailto:patrick.bernauw@skynet.be – telfax 053/783010) en betaling van auteursrechten aan SABAM.

Dit stuk mag alleen opgevoerd worden met de muziek van Fernand Bernauw, die hier kan downgeload worden:

http://audiotheater.bandcamp.com/album/zotte-charlotte

--------------------------------------------------------------------

VOOR HET VARIÈTÉ (PATRICK BERNAUW)

VERHAAL: Erik Jan Hanussen, een joodse helderziende en astroloog, verdwijnt op de avond van 10 maart 1933. De zoektocht van zijn dochter Hannah confronteert het meisje met de ontnuchterende vraag wie haar vader werkelijk was. Hanussen blijkt Adolf Hitler namelijk goed gekend te hebben. Volgens sommige historici leidde de fascinerende illusionist Hanussen de Führer zelfs op tot redenaar...

ROLVERDELING: V7

HANNAH: dochter van Hanussen (een jonge meisjesachtige vrouw in een variété-pakje).

FRAU WEISS / HANUSSEN: theaterdirectrice (mantelpak jaren dertig) / goochelaar in smoking ("pitteleer").

INGRID / DE MOEDER VAN HANNAH: actrice in lange witte kanten jurk (als van een spookverschijning); duidelijk een toneelkostuum.

KÄTHE / GETUIGE A.CHRISTL / GETUIGE B. Actrices, die de rol van het Koor vertolken; diverse personages en opinies. Zij dragen identieke kledij, zowel in hun rol als actrice als in hun rol als getuige: lange zwarte leren jas, deukhoed.

MIA: actrice, vertolkt diverse nevenrollen (SA1, rechter, opperbevelhebber van het leger, officier, zangeres); als actrice draagt zij werkkledij - voorts draagt zij de kostuums die passen bij de diverse rollen.

ANNA: actrice, vertolkt diverse nevenrollen (SA 2, aartshertog, openbare aanklager, prinses); als actrice draagt zij het maillot van een ballerina & balletschoentjes - voorts draagt zij de kostuums die passen bij de diverse rollen.

JULIA: actrice, vertolkt diverse nevenrollen (aartshertogin, grootvorst, Hitler); zowel in haar rol als actrice als in de rol van aartshertogin draagt zij een toneeljurk stijl belle époque.

DECOR: De Bühne. Diverse zetstukken.

NOOT: Het stuk speelt zich af in de lente van 1945 in een Berlijns theater. De flash-backs (het stuk in het stuk) spelen zich af in Duitsland en Oostenrijk, van kort na het begin van de twintigste eeuw tot in de jaren dertig.

RECHTEN:

Schriftelijke toelating van vzw de Scriptomanen, p/a Patrick Bernauw, Brusselbaan 296, 9320 Erembodegem (mailto:patrick.bernauw@skynet.be– telfax 053/783010) en betaling van auteursrechten aan SABAM.
---------------------------------------------------------------------

HET WARE VERHAAL VAN CALAMITY JANE (PATRICK BERNAUW & GUY DIDELEZ)

Patrick Bernauw & Guy Didelez schreven heel wat boeken samen. In 1997 waagden ze zich aan een tragikomische western die als toneelstuk of als musical (op muziek van Fernand Bernauw) op de planken kan worden gebracht.

Dit is het verhaal van de legendarische heldin, tevens grootste leugenares van het Woeste Wilde Westen: Calamity Jane. Aan een relatie met Wild Bill Hickock - nog zo'n mythe uit de Far West - hield zij een dochter over. Ze stond Janey echter af voor adoptie aan een rijke Engelse koopvaardijkapitein, met de bedoeling het meisje een beschaafde opvoeding te geven. Later wilde Calamity Jane haar dochter terug, maar zou die dochter haar onwaarschijnlijke moeder nog aanvaarden? Gebaseerd op historische gegevens, gebracht met een ferme snuif koldereske humor en een fikse dosis ambiance muziek (country, folk, rock, blues)… is dit een onvervalste western in het Nederlands!

Het script werd gebaseerd op het toneelstuk "De Dochter van Calamity Jane" dat in 1997 werd bekroond met de Wim Verbeke Prijs voor Jeugdtheater, en kan ook zonder muziek gebracht worden. Het is uitstekend geschikt voor zowel toneelgezelschappen als secundaire scholen. Van de liedjes is een vocale en instrumentale versie beschikbaar in een zogenaamd musicalpakket.

ROLVERDELING: 6M – 7V

Calamity Jane. Een vrouw van middelbare leeftijd en - behalve waar anders aangegeven - gekleed als cowboy (Far West); voorzien van een koppel revolvers + een dolk.

Haar dochter, Janey, een Victoriaans juffertje, opgevoed in Engeland door:

Kapitein Jim O'Neill, een negentiende eeuwse Engelse koopvaardijkapitein, en:

Zijn vrouw Helen O'Neill.

Wild Bill Hicock, de vader van Janey, een revolverheld uit het Wilde Westen.

Vier Desperado's van Deadwood. Eén van hen is tevens de dominee (de vader van Calamity Jane); een ander is tevens Jack 1 (Mc Call, de revolverveld); nog een ander is tevens Jack 2 (de Victoriaanse verloofde van Janey); de laatste is tevens de doodgraver.

Vier Wijven van Deadwood.

(Calamity, Janey en Wild Bill zingen ook. Minimaal 2 Desperado's en 2 Wijven van Deadwood vormen het Koor.)

DECOR:

Aan de ene kant van het podium bevinden we ons in Amerika, de Far West: een woestijnachtige vlakte; op de achtergrond is een blokhutje te zien. De sfeer is hier wijds en vrij; the sky is the limit. Aan de andere kant van het podium bevinden we ons in Engeland, in een Victoriaans salonnetje; de sfeer is hier burgerlijk en braaf, knus en 'beschaafd'. Er staat ook een piano.

De overgang tussen beide werelden wordt gemarkeerd door een ruimte die wordt ingenomen door Koor en/of orkest.

NOOT: Dit stuk is gebaseerd op historische gegevens, met name de brieven die Calamity Jane schreef aan haar dochter, maar die ze haar nooit durfde op te sturen.

RECHTEN:

Schriftelijke toelating van vzw de Scriptomanen, p/a Patrick Bernauw, Brusselbaan 296, 9320 Erembodegem (mailto:patrick.bernauw@skynet.be– telfax 053/783010) en betaling van auteursrechten aan SABAM. Aankoop van toneelbrochure en/of musicalpakket bij vzw de Scriptomanen.







  • Reacties(0)//blog.amateurtoneel.be/#post499