WEETJES - IDEETJES - LINKS

WEETJES - IDEETJES - LINKS

WEETJES, IDEETJES EN LINKS

START - EIGEN STUKKEN - PALMARES - WEETJES, IDEETJES EN LINKS- BLOG

WANNEER BEGINT UW VERENIGING EEN EIGEN IC-TV STUDIO?

IC - TV?Posted by Oberon I van Mechelen Sat, December 17, 2016 13:00:15

WANNEER BEGINT UW VERENIGING EEN EIGEN IC-TV STUDIO?

Ik lees in een online vakblad een artikel over het verleden van IT. Op die manier kom ik op deze titel.

“Je bent gek.” Zegt mijn Twaalfje nummer één. (omdat ze nummer één is denkt ze dat ze net iets meer mag)

Dat was ook mijn eerste idee. Geef ik toe.

Maar als we eens terug in de tijd gaan en 10 jaar geleden in de verte de huidige mogelijkheden hadden zien komen klinkt de vraag al minder gek.

Stel nu eens voor dat we binnen 10 jaar een evolutie in de zelfde orde van grote gaan mee maken. Vind je mij dan nog gek?

Twintig jaar geleden kocht ik voor €6000 een PC met een harde schijf van 20MB. Ja, u leest het goed. “Megabit” was toen een nauwelijks gebruikt woord. Net zoals Terabit nu.

Iedereen die toen Pac-Man speelde op de PC en hem gebruikte als een veredelde schrijfmachine verklaarde mij gek. Maar.

Tien jaar geleden kon je een bijkomende harde schijf kopen die je ongeveer per GB 6 tot 30 euro kostte. (wie spreekt er nog over MB?)

Vandaag staat in de reclamefolder van Aldi een notebook voor nog niet eens €600 met 320 GB hard disk. Iemand die vandaag zichzelf respecteert koopt een laptop voor nog geen €1000 met een of meerdere Terabit op de HD.

Verwondering. Dat woord omschrijft mijn gevoel het beste als ik 10 jaar terug kijk.

Vrijwel niemand had in 1990 gehoord van een draadloos netwerk in huis. Iets kopen via internet deed je niet, en mensen met een website waren tovenaars. Video over internet was nog voor de volgende eeuw.

Maar, YouTube bestaat bij het schrijven van dit artikel (2016) zes jaar en nog maar vier jaar geleden werd een Nederlandse versie geïntroduceerd.

Muziek delen kon via Napster en was door de langzame verbinding eerder een volle nachttaak.

En vandaag! Ons bestaan is nu een versmelting van online en offline, “any time, any place”. Digibeten, een term die 10 jaar geleden nog tot het dagelijkse leven behoorde zijn schaars. Opa en oma skypen met de kleinkinderen. Video kijken we allang niet meer alleen via de televisie, want internet is na de komst van YouTube in nog geen 4 jaar uitgegroeid tot een geschikt medium daarvoor.

Velen mensen zijn ondertussen gewend aan 120 kanalen of meer. Digitale televisie erkent iedereen als de toekomst. Televisie op aanvraag bestaat ook al weer een poosje.

Wat brengen de volgende tien jaar? Wie weet het?

Maar de vraag, wanneer begint uw vereniging een eigen IC-TV studio? Klinkt die nog altijd gek?

Moeten wij de toekomst over ons laten komen. Zo maar aan nemen wat de GCV (Grote Commerciële Vervlakking) ons gaat bieden? Of actief participeren in een en ander. Met andere woorden.

Hebt u al eens aan de toekomst van "ons amateurtoneel" gedacht? Vanzelfsprekend moet amateurtoneel blijven bestaan. Zoals we het nu kennen? Ja natuurlijk. Maar mag het ook evolueren?

Heeft Opendoek al eens gedacht of toneel op aanvraag mogelijk zou zijn? Zij zijn het best geplaatst om een soort kosten baten analyse te (laten) maken.

Is er bij de opleiding van (amateur)regisseurs en acteurs al eens gedacht aan deze mogelijkheid. Want er zal een nieuwe taal moeten ontwikkeld worden.

Wat we enkele jaren terug bij “D&D” zagen is gewoon het bewijs dat het mogelijk is.

Maar, is dat nu echt de enige mogelijke piste om toneel op de buis te krijgen?

De makers willen volgens hun beweringen de eindeloze series aan de kaak stellen. Ik noem dat met een stormram een open deur rammen ten koste van...

Als dat inderdaad de bedoeling is dan kunnen ze dat in één, twee of drie afleveringen net zo goed. Bovendien. Als dat inderdaad het geval is kunnen ze net zo goed professionele acteurs een Euro laten verdienen in plaats van hen achter de kassa te zetten en frisco’s te laten verkopen voor een paar centen. Zo lang TV en film bestaan bewijzen professionele toneelacteurs dat zij op een wit doek ook gezien mogen worden.

Daarom. Wanneer gaat u als bestuurder uw spelers de kans geven om voor een camera te staan. Ze smeken er om. Zie de stormloop op de “castingbureaus” die een vette kluif verdienen aan de kansen en opleiding die de spelers van uw vereniging van u hebben gekregen. Waar u of zij zelf voor betaald hebben. Een opleiding die gesubsidieerd word door de overheid. Waar castingbureaus privé aan verdienen.

Nog eerder dienen er (amateur)mensen een technische opleiding te krijgen die hen met één en ander vertrouwd moet maken. Vijf jaar geleden vroeg ik als regisseur aan een techneut om twee liedjes in elkaar te laten overvloeien en direct daarna het geluid van een treinstation te laten horen. Er werd met deuren geslagen en ik moest heilige eden zweren dat ik zo iets onmogelijk nooit meer zou vragen.

Nu steek ik mijn middenvinger op en doe het op een paar uurtjes zelf. Desnoods zet ik er algauw nog een huilend baby tussen of het vertwijfelende snikken van een techneut.

Tot nog toe was ik de eerste om te roepen dat TV, toneel, film en elke kunstvorm op zich een eigen taal hanteren. Dat is ook zo. Maar moet dat zo blijven?

Het is net omdat ik het zo hard roep dat ik mijzelf heb gehoord.

Tweeduizend jaar geleden werd in bvb., Lysistrata een “koor” gebruikt. Dat koor wordt nu door één acteur gespeeld word. Dat moest toen zo. Wij doen het nu anders en de boodschap komt even goed over.

Alleen moeten de microfoons juist afgesteld staan of we horen Hamlet alleen maar mompelen en zien enkel prachtige vierkleurendruk beelden.

Het is goed en prijzenswaardig dat Opendoek.vzw goede bestaande initiatieven ondersteunt en er spijtig genoeg zijn vlag moet op planten omdat ze anders verdwijnen.

Maar Opendoek.vzw heeft toch meer troeven! Geef aub het voorbeeld ga onder “de kerktoren” onderuit. Geef ons, uw 27.000 leden, een venster op de wereld, en een perspectief naar de toekomst.

Mooie foto's in een vierkleurendruk magazine dat bijna hetzelfde aan “inhoud” bied als twintig jaar geleden is geen stap vooruit. Een juryverslag kopiëren zonder enige duiding is alleen goed voor de statistieken. Op die manier betekent Opendoek.vzw niet meer of beter dan de "oubollige" verbonden waar ze uit voort komen. Maar, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil. Zo is het goed en we kunnen allemaal eens goed om lachen, zo lang er koffie is en Nonkel Gaston…

Vanzelfsprekend verwacht ik niet dat de soep zo heet gegeten wordt als ik ze nu op dien. Laat mijn provocatie hier een beetje koelen. Denk om te beginnen zelf eens na hoe de toekomst van amateurtoneel verzekerd kan worden. Dat kan gerust met Gaston, Geroom en Bezamien. Maar die teksten inhoudelijk behouden en er een hedendaagse toegevoegde waarde aan geven. Dat moet toch mogelijk zijn.

Ik nodig alle lezers graag uit om mee te denken over de mogelijkheden van IC-TV en de mogelijke evolutie die heel het gebeuren kan bieden aan onze “Aloude Rederijkerskamers”, onze Koninklijke toneelkringen, toneelstudio’s…

Uw dienaar

Oberon I van Mechelen.



  • Comments(0)//goedomweten.amateurtoneel.be/#post6